Vereniging Meetbedrijven Nederland

Achtergrond

Eind 2011 werd de nieuwe, interactieve website van VMNED gelanceerd.
Het doel was, om de vereniging meer zichtbaar te maken, informatie te geven over de vereniging zelf, enkele publicaties publiek te maken en - via het besloten gedeelte - leden de mogelijkheid te bieden om informatie te downloaden evenals stukken voor vergaderingen. Ook om leden een platform te bieden hun bedrijf te presenteren.
Na enige aanlooptijd en een aantal veranderingen blijkt dit een succesvolle stap.

De ontwikkelingen bij de elektronische media en specifiek in de Social Media sector in de laatste jaren vragen nu
om aanpassingen. Er is meer behoefte aan actuele informatie,  Social Media spelen een steeds grotere rol en er wordt steeds meer gebruik gemaakt van mobiele telefoons.

Om als vereniging zichtbaar te blijven is het van belang, om op deze ontwikkelingen in te spelen.

Medewerkers van de WG communicatie hebben daarom trainingen op het gebied van Social Media en Google Analytics gevolgd en hier een aantal data over de bezoekers van de website en hun gedrag samengesteld.


Website

Hieronder grafieken met de ontwikkelingen van de bezoekers op de website in de maanden januari t/m september 2014




- het totaal aantal bezoekers was het hoogst in de maanden september en juli
- Ook de meeste sessies vonden plaats in september en juli
- in juni was het aantal nieuwe bezoekers het hoogst
- het gemiddelde aantal bekeken pagina’s per sessie was 2,5 met een bounce-
  Percentage van ca. 50% (licht stijgende tendens)

Reden: het grote aantal bezoekers in september is te verklaren door meer activiteit op Social Media (aankondiging nieuwsbrief 4 en congres “warmte”). Ook in juli was er veel activiteit (aankondiging nieuwsbrief 3 en introductie VMNED “college”) evenals een bijeenkomst voor ODA’s op 30 juni.


Bekeken onderwerpen:

De meest bekeken onderwerpen op de website waren:
- publicaties
- nieuwsbrieven
- ledenoverzicht
- pagina “berichtenverkeer” in augustus


Ledenpagina’s

De meest populaire ledenpagina’s waren:

1. Imtech (344)
2. Essent (271)
3. Ennatuurlijk (327)

Gevolgd door Endinet (63), Delta (18), Cogas (17), Innax (9) en Enelogic (6).

Reden: Mogelijk zijn de meest populaire bedrijven ook zelf actief op communicatie gebied en/of onderwerp in de media door actuele ontwikkelingen.


Nieuwsbrieven

VMNED publiceerde t/m september 4 nieuwsbrieven (januari, april, juli en september).
De meest populaire nieuwsbrieven waren Nr. 4 met 130, Nr. 1 met 129 en Nr. 3 met 122 sessies.
Nieuwsbrieven Nr. 3 en Nr. 4 werden aangekondigd via de website, Twitter en Linked-In.


Berichtenverkeer

De grafieken werden voor het eerst geplaatst in februari en toen 86 keer bekeken.
De plaatsing werd toen met e-mails aangekondigd.
In maart, april, mei en juni werd de pagina niet bekeken, wel actuele grafieken
gepubliceerd.
In juli en augustus werd de pagina 80 keer bekeken, toen vond communicatie
via Twitter en Linked-in plaats.
Wel werd een redelijk hoog bouncepercentage geconstateerd, waardor blijkt dat
er wellicht meer behoefte aan uitleg is. Dit zal de volgende keer verbeterd worden.

Conclusie: communicatieve activiteiten verhogen het bezoekersstroom en zijn
daarom essentieel.



Social Media

Het aantal sociale media wordt steeds groter en is constant in ontwikkeling. Het is daarom belangrijk om de juiste kanalen te kiezen voor de communicatieve doelen. Uit onderzoek
bleek dat Linked-in voor VMNED het best geschikte medium is. Hier zitten de meest
specifiek geïnteresseerde personen.. Door de beperkte doelgroep is Twitter niet het kanaal van keuze, maar toch belangrijk genoeg, om ook hier actief te zijn.

VMNED is daarom vanaf april/mei regelmatig actief op deze 2 kanalen.


Linked-In

In de maand juli was VMNED zeer actief. Dit genereerde 34 sessies op de website.
Er werden in totaal 8 berichten geplaatst. De meest bekeken onderwerpen waren:

1. Berichtenverkeer (743 sessies)
2. Artikel over ‘slimme meter’ in nieuwsbrief 3 (526 sessies)
3. Artikel ‘wat doet de werkgroep Gas van VMNED?’ (194 sessies)

VMNED heeft nu 67 volgers.


Twitter

Sinds januari heeft VMNED 32 nieuwe volgers, dat is een verdubbeling van het totale aantal volgers, nu 77.

Ook hier is de conclusie: meer activiteit, meer bekendheid, meer leden.