Vereniging Meetbedrijven Nederland

Klachten slimme meter door verwarring bij de klant

Foto: Eneco

Netbeheer Nederland heeft klachten over slimme meters  onderzocht en concludeerde dat zo’n 2400 meldingen vooral door verwarring en onbegrip ontstonden. Radar blijft sceptisch.

Consumentenprogramma Radar besteedde in de uitzending van 9 oktober opnieuw aandacht aan slimme meters. Na de ophef veroorzaakt door een onderzoek over afwijkingen in slimme meterstanden van de Universiteit Twente kreeg Radar 3000 klachten binnen. Het Agentschap Telecom zei in maart al dat afwijkende metingen enkel in ‘zeer uitzonderlijke omstandigheden’ voorkomen. Netbeheer Nederland nam op haar beurt 2400 van de 3000 klachten onder de loep.

Slimme meter roept vragen op
Netbeheer Nederland merkte in contact met de klagende klanten dat ‘de overgang naar de slimme meter een goede uitleg vergt’. De belangrijkste reden van de klachten was dan ook dat de slimme meterinzichten vragen opriepen bij gebruikers. Ook leek het energiegebruik hoger uit te vallen doordat de meter in de winter geplaatst was of doordat er eerder geschatte metingen werden gebruikt. Apparaten die ongemerkt veel energie nodig hebben zorgden soms ook voor onverwachte metingen, aldus Netbeheer Nederland.

Energieverbruiksmanager
Naast het contact met bijna 2400 klanten hing Netbeheer Nederland bij 79 huishoudens een controlemeter op. In geen van de gevallen gaven de slimme meters verkeerde standen aan, concludeert Netbeheer Nederland. De brancheorganisatie zegt ook dat contact met de Radar-kijkers liet zien dat ‘inzicht in het energieverbruik essentieel is om de (hoogte van de) energierekening goed te kunnen begrijpen’. Netbeheer Nederland geeft de tip om energieverbruiksmanagers te koppelen aan de meter.

Contact
Radar vroeg zich af of de 3000 klachten daadwerkelijk zijn afgehandeld en stuurde daarom een vragenlijst rond. Van de 1460 reacties gaf 52 procent aan dat de klacht nog niet (geheel) is verholpen, schrijft het consumentenprogramma op haar site. Met 18 procent van de 1460 klagers was überhaupt nog geen contact gezocht.

Lees hier de toelichting van Netbeheer Nederland op haar onderzoek en de reactie van Radar.