Vereniging Meetbedrijven Nederland




Voor real-time inzicht spelen slimme meters een cruciale rol. Energieleveranciers moeten hierop inspelen, maar ondertussen nemen netbeheerders het initiatief.

Dat schrijven Ruud Bouwhuis en Alexander van der Mark van Eurogroup Consulting. ‘Netbeheerders kunnen verschillende prijsprikkels gebruiken om consumenten te stimuleren om minder te verbruiken en daarmee kritieke delen van het netwerk te ontlasten. Positieve prijsprikkels: consumenten worden betaald als zij geen of minder energie afnemen. Consumenten leveren dan wel (tijdelijk) gemak en comfort in. Negatieve prijsprikkels zijn bijvoorbeeld het tijdelijk verhogen van transportkosten om consumenten te demotiveren energie te verbruiken. Met als nadeel dat het de incentive kan verlagen om de netwerkcapaciteit uit te breiden. Deze optie heeft eigenlijk alleen de voorkeur als de gehele sector, inclusief de consument, hiermee goedkoper uit is dan met het uitbreiden van de netwerkcapaciteit.’

Meer lezen?
Het volledige artikel staat op http://www.consultancy.nl/nieuws/8887/eurogroup-slimme-allocatie-kans-voor-energiesector